Potatis är ett bra livsmedel och man kan göra mycket med. Den passar lika bra kokt som stekt, friterad, ugnsstekt, bakad eller som mos. Potatis är inte bara god, utan även nyttig då den innehåller mycket C-vitamin. Det räcker med 250g potatis för att få halva dagsbehovet. Den är rik på kolhydrater, men fattig på fett och proteiner. Mängden vitaminer varierar med årstiden, och färsk potatis har högre halt av C-vitamin än lagrad vinterpotatis.

Varianter av potatis

Branschorganisationen Svensk Matpotatiskontroll (SMAK) definierar potatis i ett par olika kategorier, utifrån tiden för skördningen.

  • Primörpotatis; potatis som förgrotts och odlats under plast- eller vävtäckningoch skördas med grön blast och skal som inte är moget.
  • Färskpotatis; potatis som skördats före fullständig mognad för försäljning direkt efter upptagning. Skalet kan lätt avlägsnas utan skalning.
  • Sommarpotatis; potatis som skördats skalmogen eller praktiskt taget skalmogen avsedd för försäljning direkt efter skörd.
  • Vinterpotatis; potatis som mognat och bildat fast skal och är lämplig för lagring innan försäljning.

Det finns många olika varianter av potatis, både fasta och mjöliga, som passar lite olika beroende på vad man ska göra med dessa. Fastare potatisar passar bäst till bl.a. fritering och stekning medan mjölig potatis passar bra som bakpotatis eller gratänger.

  • Bintje är en medelstor och slätskalig potatis med ljus och gult kött. Den är fast i konsistensen och passar sig bra till stekning, fritering och i sallader. Den är den mest allmänt odlade potatisen i Sverige.
  • Asterix är en rödskalig, långoval potatis från Holland. Det är en god, fast potatis som är bra till det mesta. Bra resistens mot mörkfärgning och låg stärkelsehalt.
  • King Edward har slätt skal med röda fläckar och ett gulvitt kött.Den är fast i konsistensen och lämpar sig till potatismos eller som bakpotatis. King Edward passar även bra till gratänger. Efter tillagningen blir det lätt mjölig.
  • Amandine är framtagen under 90-talet i Frankrike, men odlas numera även i Sverige. Den är fast i köttet och jämförelsevis stärkelsefattig.
  • Mandelpotatis odlas i Norrland och är en liten långsmal potatis. Skalet är slätt och den har gult kött. Mandelpotatis bör kokas med skalet på då den faller sönder lätt. Mandelpotatis passar bra i sallader.
  • Sparrispotatis liknar mandelpotatis, men är fastkokande. Den har gult kött och gult skal och anses vara en mycket fin delikatess.
  • Hertha har ljusgul färg och fast konsistens. Passar bra till kokning, gratänger och sallader.
  • Maria är gul och har fast kött. Bra att koka, steka, strimla, tärna och skiva.
  • Matilda är ljusgul och något mölig. Passar bra till mos och pressad potatis.
  • Bakpotatisen är en stor mjölig potatis som är utmärkt att ugnsbaka. Sorterna varierar och kommer från större delen av världen. Vanliga sorter är Cara, Estima, Marfona och Nantes.

Förvaring

Potatis är en färskvara och ska förvaras svalt och mörkt, helst runt ca 5 °C. Sjunker temperaturen under 3 °C blir den sötare till karaktären och lätt vattnig i konsistensen. Vid temperaturer över 10 °C finns det risk att potatisen skrumpnar och börjar gro. Förvaras potatisen ljust blir den grön och besk i smaken. Det gröna som kan bildas i potatisen är ett gift som kallas solanin, och därför ska man inte använda potatisar som har mycket gröna delar. Vid större intag av giftet (över 200mg/kg), föreligger risk för akut förgiftning med magsmärtor.

Tillagning

Tillagningsmetoden påverkar potatisens innehåll av näringsämnen, och att koka potatis med skalet på bevarar näringen bäst. Även smakmässigt vinner potatisen på att kokas med skalet på. Det innebär dock lite mer jobb vid matbordet. Man kan även skrubba den med en rotborste, vilket gör att man inte behöver skala den när den är kokt. Om man råsteker, mosar, friterar eller varmhåller potatis förlorar den mycket av c-vitaminerna. Att koka potatis kanske låter ganska enkelt. Fast hur många gånger har inte potatisen ramlat sönder under kokningen, eller blivit vattnig? Det finns ett par punkter man ska tänka på.

  • Stormkoka inte potatisen. Risken är att den går sönder när den hoppar runt i vattnet.
  • Låt inte potatisen ligga för länge i vattnet, den kan då bli vattnig och ramla sönder.
  • Täck potatisen med vatten, fyll inte kastrullen helt.
  • Lägg potatisen i kokande vatten, låt den inte koka upp med vattnet.
  • Använd gärna ekologiskt odlad potatis. Det ger mer smak än konventionellt odlad potatis och innehåller dessutom inga bekämpningsmedel.

Förberedelse

Börja med att skala potatisen, eller använd gärna en rotborste och krubba potatisen om du vill ha lite av den grövre karaktären det ger potatisen med skalen kvar. Precis under skalet finns dessutom en högre koncentration av C-vitamin. Är storlekarna varierande dela då de större potatisarna så de blir ungefär lika stora som de minsta bitarna. Det förhindrar att större potatisar blir hårda i mitten medan de små blir sönderkokta. Kokar du vatten i vattenkokare så kan du hälla över vattnet direkt över potatisen i kastrullen tills den är täckt. Annars kokar du upp vatten först, tillräckligt så potatisen täcks. Lägg sedan i potatisen i vattnet när det kokar och vrid ner temperaturen till medelvärme och saltar.

Koktid

Koktiden kan variera lite beroende på storlek och färskhet på potatisen. Använd tiden som en ungefärlig måttstock. För att testa potatisen använd en sticka för att känna efter så potatisen inte är hård i mitten.

  • Färskpotatis: ca 10-20 minuter.
  • Vinterpotatis: ca 20-25 minuter.
  • Mandelpotatis: ca 10-12 minuter, alltid med skal.

Servera potatisen tillsammans med något gott på tallriken eller gör potatismos.