Smoothie är en nyttig och stadig del av en god frukost. Beroende på vilka frukter eller bär man använder kan man få en bra variation av näringsämnen som behövs under dagen. En smoothie ska serveras väl kyld, använd därför gärna frysta frukter eller bär, annars används ofta krossad is.

Ingredienser

Recept för 1 person
Grunden Förslag på smaker
  • ca 2-3 dl vaniljyoghurt
  • 1 banan
  • ev några isbitar
  • Jordgubbar
  • Blåbär
  • Hallon
  • Kiwi
  • Äpple
  • Päron
  • Mango
  • Annans
  • Persika
  • Vinbär
  • Tomater
  • Morötter
  • Avokado
  • Havrekli
  • Nötter
  • Chokladsås
  • Spenat
  • Persilja
  • Nässlor
  • Chili

Tillagning

Lägg ner några av smakförslagen i en mixer tillsammans med banan och yoghurt. Om du använder färska frukter eller bär tillsätt gärna några isbitar för att din smoothie blir kall. Mixa blandningen väl tills den blir slät. Häll upp i ett stort glas och garnera gärna med passande frukter eller grönsaker.

Tips på goda kombinationer är;

  • Mango och ananas
  • Blåbär och hallon
  • Äpple och kiwi
  • Äpple och spenat
  • Jordgubbar, kiwi och mango
  • Mango och spenat

Tips

Köper du mycket frukt och bär kan du förbereda allt genom att skära upp allt och frysa in blandningen i portioner. Lägg sedan den frysta blandningen direkt i mixern och tillsätt yoghurt och mixa. En blandning på 100-120g ger ungefär 3-4dl, beroende på mängd yoghurt.