Mannagrynspudding är en god dessert, men kan även fungera som ett energirikt mellanmål eller trevligt alternativ till mannagrynsgröt på frukostbordet.

Ingredienser

Recept för 4 personer Smaksättare
  • 8 dl mjölk
  • 8 msk mannagryn
  • 2 ägg
  • ½ dl riven eller krossad bittermandel
  • 2 msk socker
  • salt
  • Russin
  • Vaniljstång
  • Riven citronskal

Tillagning

Värm upp mjölken och häll ner mannagryn och salt. Rör om medan mannagrynsgröten kokar upp så det inte fastnar i botten. Koka tills gröten har fått en fast konsistens. Krossa bittermandlar med mortel eller i en hushållsassistent och hälla ner det tillsammans med äggen i gröten. Tillsätt även någon av smaksättarna om du vill ha i det. Rör runt.

Smöra en ugnsfast form och häll mer mannagrynsblandningen i formen och grädda på 200 grader i ca 30-40 minuter.

Ta ut mannagrynspuddingen ur ugnen och låt svalna en liten stund. Serva med sylt, saftsås, grädde eller bärkompott.

Tips

Är man inte så förtjust i bittermandel, som kan ge det en lite bittrare smakupplevelse, så kan man ersätta bittermandeln med någon annan sort som exempelvis sötmandel.